2008. szeptember 28., vasárnap

Zokni kötése 2. - Zokni szára

SZEMEK FELSZEDÉSE

Felszedjük a szemeket a 4 db zoknikötőtűre.
Az én esetemben a 52 szemet elosztom 4 felé, azaz minden kötőtűre jut 13 szem. Körben kötjük, az első kör kötése előtt figyelve arra, hogy a kötőtűkön ne legyen megcsavarodva a kötés!


Videó: szemek felszedése zoknikötőtűre és a kötés megkezdése


1. fázis: ZOKNI SZÁRA

Körben kötjük, a kívánt minta szerint. Megjelöljük az első sor kezdetét, így mindig tudjuk, mikor értünk a sor végére.
Érdemes legalább az elején patentmintát kötni, én a 2 sima 2 fordított patentot szeretem, de lehet 1s1f, vagy akár 3s3f, 3s2f. Ilyenkor figyeljünk arra, hogy a szemszám osztható legyen a mintában lévő szemszámmal.
Persze a patentminta nem kötelező, ki lehet próbálni mást is.

A zokni szára olyan hosszú lehet, amilyenre akarjuk. Kötés közben könnyű próbálni, csak felhúzzuk a lábunkra. Érdemes rögtön az első pár sor (5-6 sor) után próbát tenni, nehogy túl laza legyen a zokni.


A patentmintát a legkönnyebb kötni, ha a szemeket úgy osztjuk el a 4 tűn, hogy mindegyik tű simával kezdődjön. Azaz nem kötelező minden tűn azonos szemszámnak lennie.
Szép eredményt érünk el a kötés során, ha amikor végigkötöttünk egy tűt, a következőről is kötünk még 2-3 szemet. Így a kötőtűk találkozási helye mindig változik, nem kell félni, hogy 2 tű között rés alakul ki, kinyúlik a minta.

Ha a szárat patentmintával kötjük, a sarok elkezdése előtt érdemes 3 - 4 sort simán kötni, így szebb lesz a zokni.

5 megjegyzés:

Barbara írta...

Igazán köszönöm a leírást és a videó linket! Most akartam nekiállni egy lábmelegítőnek az új zoknitűimmel, de nem tudtam rájönni, hogy kell a 4 tűt használni. Nagyon sokat segített a leírás és a videó! Köszönöm :)

Adri írta...

Szia!

Körkötőtűvel nem lehetne helyettesíteni a zoknikötőtűket? :)
Egyébként jó a leírás. Esélyes, hogy a napokban meg is próbálom megcsinálni :)

Jucuu írta...

Dehogynem. :) Magic-loop a neve a technikának.

Rosina írta...

Imádom mikor valaki ennyire szájbarágósan és jól is letudja írni a lépéseket. Életem első zoknijának remélem hamarosan nekiállhatok, ami egyelőre fonalfüggvénye...
szóval örülök és gratulálok, nagyon tetszik a blogod.

Unknown írta...

Van már 6O'-e, hogy nézegetem a zoknik kötését. Nagyon régen próbálkoztam már, de csak sarok nélkül sikerült, most aztán van miből válogatnom. Köszönöm szépen. Nem is tudom kifejezni, mennyire örülök, VÉGRE sikerülni fog....