2009. január 20., kedd

Zokni kötése - Sarok rövidített sorokkal

Nekem ez a típusú sarok tetszik legjobban, gyorsan elkészül és kényelmesebb, mint a másik fajta. Többféle elkészítési mód létezik, én ezt próbáltam ki elsőnek, s mivel bevált, így nem kísérleteztem tovább. Innen tanultam ezt a módszert.

Sarok készítése rövidített sorokkal:

Amikor kész a zokni szára, elkezdődhet a sarok kötése. Ehhez a szemeket elosztom egyenletesen a kötőtűkön, azaz minden tűn azonos számú szem legyen, és az 1. és 4. tű között legyen a sor vége/kezdete.

A sarkot az 1. és 4. kötőtűn lévő szemekkel kötöm.
A 2. és 3. tűn lévő szemeket félreteszem.

1. lépés: végigkötöm az 1. tű szemeit

2. lépés: megfordítom a kötést, első szemet fordítottan leemelem, végigkötöm fordítottan az 1. és 4. tű szemeit


Itt jön a lényeg, a fordítottan leemelt szemet annyira meghúzom, hogy a hátsó két szára feljöjjön, így úgy néz ki, mintha 2 szem lenne a tűn, de egy szemként kezelem ettől függetlenül


3. lépés: megfordítom a kötést, első szemet fordítottan leemelem, végigkötöm simán az 1. és 4. tű szemeit, kivéve az utolsó, fordítottan leemelt szemet

4. lépés: fordulok, első szemet fordítottan leemelem, végigkötöm fordítottan az 1. és 4. tű szemeit, kivéve az utolsó, fordítottan leemelt szemet

5. lépés: fordulok, első szemet fordítottan leemelem, végigkötöm fordítottan az 1. és 4. tű szemeit, kivéve a sor végén lévő, fordítottan leemelt szemeket.

Ezt folytatom addig, míg középen a normál szemek 1/3-a marad (ha nem osztható 3-al, akkor a középső szemekhez csapom a maradékot).

A szemeket mindig fordítottan emelem át a másik tűre!

Mikor eljutottam ehhez a részhez, akkor kötök egy sima sort körbe a zoknin. Én ennél a résznél az 1. és 2. tű között és a 3. és 4. tű között felszedek egy-egy szemet, amit később, a sarok után fogyasztok vissza. Így szinte minimális lesz a lyuk a tűk között (ha nincsenek a leemelt szemek nagyon szorosan meghúzva, könnyen keletkezik lyuk ezeken a pontokon).

Ekkor így néz ki a zokni:


Ezután:
6. lépés: végigkötöm az 1. tű szemeit, kivéve a korábban fordítottan leemelt szemeket

7. lépés: megfordítom a munkát, első szemet fordítottan leemelem, végigkötöm a sort fordítottan a korábban leemelt szemekig

8. lépés: megfordítom a munkát, első szemet fordítottan leemelem, simán kötöm a szemeket az előzőleg leemelt szemig, amit szintén simán kötök, plusz még az utána következő szemet is

9. lépés: megfordítom a munkát, első szemet fordítottan leemelem, fordítottan kötöm a szemeket, a leemelt szemet is és az utána következőt is.

Ezt folytatom addig, míg végigkötöttem az 1. és 4. tű összes szemét. Kész a sarok.


Nekem ez a zoknisarok igazán úgy a kényelmes, ha a sarok megkezdése előtt 1-2 centiméterrel a zokni mindkét oldalán szaporítok 2-2 szemet (mondjuk 2 soronként). Így a sarokrésznél kicsit bővebb lesz a zokni. Ezt a 2-2 szemet a sarok után visszafogyasztom, azaz a lábfejnél ismét az eredeti szemszámmal kötök tovább.

A leírást nem tesztelte senki, így lehetnek benne hibák, örömmel fogadok minden észrevételt!

Kiteszem oldalra ennek a bejegyzésnek a linkjét is a többi zoknikötés leírása közé.

16 megjegyzés:

nöné írta...

Nagyon tökéletes a leírás, amint ismét lesz kedvem zoknit kötni, kipróbálom. Én is majdnem így csináltam eddig, de ez a fordított leemelés nagyon jó. Amúgy a zoknikötést szintén a Te nagyon jó leírásod alapján tanultam meg. Köszönet érte!

Unknown írta...

Nekem ez a fajta sarok nem vált be... Mindig lecsúszik a zoknim, amit így kötöttem. Vissza is tértem a hagyományos módszerhez!

King.art írta...

Hú, már mióta reménykedtem, hogy egyszer ezt is felteszed és ne kelljen fordítgatnom angolról :)
Köszi, egyszer tuti kipróbálom, nem tudom beválik-e majd. Ránézésre ez szimpibb sarok, de lehet, hogy Ancsának van igaza és mégsem ez a tökéletes sarok? :)

Jucuu írta...

Igen, nem vagyunk egyformák, ezért érdemes próbálkozni, így lehet megtalálni a megfelelő sarkot, zokniorr fogyasztást. :)

Unknown írta...

Na igen, én is kipróbáltam pár fajta fogyasztást, orrától felfelé kötött változatot, saroknál extra strapabíró mintát... még szerencse, hogy a kötést vissza is lehet bontani - ahogy az sajnos párszor elkerülhetetlen... :-)
Egyszer mindenki megtalálja a saját "tökéletesen illeszkedő zokni" módszerét!

Névtelen írta...

Én is így szoktam kötni a sarkat, egyetlen bajom van vele, hogy a 2 szélén (vagy főként csak az egyiken)egy-egy nagyobb lyuk szokott maradni. Nem vészes, de van, hogy zavaróra sikerül. Azt hogyan lehet kiküszöbölni. Egyetlen lyukról van szó, tehát nem hiszem, hogy a szál hátrahúzásának erősségével van a gond. Lehet, hogy kihagyok egy lépést?

Jucuu írta...

Nekem is általában a zokni egyik oldalán lesz egy lyuk, ami néha zavaró méretűre sikeredik. Ezért szoktam felszedni 1-1 plusz szemet a zokni két oldalán, mikor a sarok felénél kötök körbe egy sort. Néha így is lesz egy pici lyuk, de nem feltűnő. Ezeket a plusz szemeket visszafogyasztom a sarok után.

márta írta...

Teljesen jó ez a leírás, én teszteltem.
Aláírás: egy kezdő kötögető :)

kastanie írta...

Kösz a leírást és a kedvcsinálást, idén kötöttem először zoknit, tegnap fejeztem be a 4. párat. Majd megpróbálom a másik sarokmódszert is.

eva írta...

Kedves Jucuu! Nagyon jók a zokni leírások, de a rövidített sarokkal nem boldogulok. Mit csinálsz a leemelt szemekkel azok maradnak a tűkön? Válaszod köszönöm előre is

Jucuu írta...

Szia Eva, igen, a leemelt szemek maradnak a tűn, miközben a többi szemmel dolgozol.

NIKI írta...

Szia Jucuu,Én itt egy kicsit elvesztem. Ha van az 1. és a 4. tűm 14-14 szem. Leemelem az első szemet fordítottan, kötök 13 szemet az 1. tűn. Utána kötök 13 szemet a 4. tűn és az utolsót fordítottan leemelem. Megfordulok. 1 szemet leemelek és kötök 13 szemet a 4. tűn majd kötök 13 szemet az 1. tűn és az utolsó szemet leemelem. A szemszámok mitől csökkennnek az egyharmadára a végén, ha minden sorban ugyanazt csinálom? Valamit biztos kihagyok. Tudnál segíteni?

Jucuu írta...

Niki, mert az utolso, mar leemelt szemet nem emeled le ujbol: "első szemet fordítottan leemelem, végigkötöm fordítottan az 1. és 4. tű szemeit, kivéve a sor végén lévő, fordítottan leemelt szemeket ."

D írta...

Ha marad egy lyuk és nem akarod visszabontani, próbáljátok meg, hogy kereszteztek 2 szemet, a kinyúlt szemet, meg egy mellette levőt. Akkor kisebb lesz a lyuk, néha el is tűnik.

Névtelen írta...

Koszonet a leirasert! Egy apro eszrevetelem lenne: az 5. lepesben szerintem siman kell kotni a sort.

Névtelen írta...

Azt nem értem, hogy a szélén a fordítottan leemelt szemmel mit kell tenni? A fordítottan leemelt szem tuladonképpen mit jelent? Na jó nem boldogulok vele.
Tetszik ez a sarok csak nem értem.